Mi az a boldogág hormon?

Igaz-e, hogy a csoki hatására boldogsághormon szabadul fel a szervezetünkben?

boldogsághormonA csokoládé amolyan jolly joker csemege, feldob, jobb kedvre derít, feledteti a bajokat, jajokat, bódulatba ejt, szinte rabjává lehet válni (erre már külön nevet is kitaláltak: "chocaholismus"). Kevés kivétellel a legtöbben így vélekednek a csokoládéról.      

Babonák, hiedelmek, misztikum övezi évszázadok óta

Tudományos kutatások próbálják igazolni vagy cáfolni a csokinak tulajdonított pszichés hatásokat. Igaz-e, hogy a csoki evésekor érzett kellemes érzés a boldogsághormonok felszabadulásának tudható be? Mi is tulajdonképpen az a boldogsághormon? Tényleg afrodiziákum a csoki?

Mit is tartalmaz a csokoládé? 

A csokoládé összetett anyag, az alapvető tápanyagokon (fehérje, zsír, szénhidrát) kívül számos olyan farmakológiailag aktív összetevőt is tartalmaz, amelyek kapcsolatba hozhatóak a csoki érzelmeinkre kifejtett hatásával.
 
Ezek közül a biogén aminok csoportjába tartozó tiramin és fenil-etilamin érdemel külön említést. A fenil-etilamin az amfetaminokhoz (adrenalinnal, dopaminnal) hasonló vegyület, gyorsítja a pulzust, emeli a vérnyomást, a vércukorszintet, részt vesz a hangulat szabályozásában, hiányában depressziós tünetek lépnek fel. A fenil-etilamint az agy akkor termeli, amikor szerelmesek vagyunk. A csokoládé 0,4-6,6 mg/g fenil-etilamint tartalmaz, néhány szakember szerint a csokoládé utáni sóvárgás, illetve annak elfogyasztása éppen a fenil-etilamin-koncentráció szinten tartását szolgálja a kellemes közérzet fenntartása érdekében. Ugyanakkor más élelmiszerek, például a sajtok és kolbászfélék is tartalmaznak fenil-etilamint, még sem vágyunk rájuk ilyen intenzíven.

boldogsaghormonA csokoládéban ezen kívül megtalálható a metil-xantinok csoportjába tartozó koffein és a teobromin. A teobromin hatására felpezsdül ugyan a központi idegrendszer, de álmatlanság léphet fel, általános vagy helyi viszketés alakulhat ki, illetve depressziót és félelmet is okozhat. Egy szelet tejcsokoládé (kb. 45 gramm) 10 milligramm koffeint és körülbelül 92 milligramm teobromint tartalmaz. Összehasonlításul: egy csésze kávé koffeintartalma 80-100 milligramm körül van, míg a teobromintartalma megközelítőleg nulla. A csokoládé fogyasztásakor a benne levő teobromin mennyisége csupán enyhe koffeinszerű hatást okoz, így a csokoládé a koffeinnel együtt sem rendelkezik egy csésze kávénak megfelelő élénkítő (vérnyomásfokozó) hatással.

A csokoládéban ezeken túl találunk még kannabinoidszerű zsírsavakat is. Ezek a zsírsavak az agy aktivált kannabinoidreceptoraihoz kötődve pszichoaktív hatást fejtenek ki, s többek között eufóriára vezetnek. A csokoládéban található kannabinoidszerű zsírsavak mennyisége azonban nem éri el azt a koncentrációt, hogy emelkedett hangulatot váltson ki. Meglepő adat: legalább 50 darab 20 dekagrammos csokoládét kellene elfogyasztanunk marihuána által okozotthoz hasonló kábulat eléréséhez, azonban ezt a máj nem tudná feldolgozni (és kérdéses, hogy el tudnánk-e egyszerre ekkora mennyiséget majszolni).

Csokoládé evés kellemes érzéssel tölt el minket

A csokoládé édes íze és zsíros, szájban olvadó anyaga is hozzájárul a csokievéssel járó kellemes érzés kialakulásához. A Walesi Egyetem munkatársai úgy gondolják, hogy a csoki olvadási tulajdonságait a kakaóvaj sztearáttartalma szabja meg. A kakaóvaj 30-37 % sztearátot, 24-31 % palmitátot és 33-39 % oleátot tartalmaz. Ezáltal a kakaóvaj szobahőmérsékleten szilárd, de a szájban megolvad.

Nőknél a menstruáció időszaka

Nem kell hozzá tudományos kutatás, hogy a nők nagy része tudja: a premenstruális szindrómában (PMS) a nők gyakran megkívánják a csokoládét. Ennek hátterében a stressz által kifejtett magnéziumhiányt vélik felfedezni a kutatók. A menstruációt megelőző időszakban nő a magnéziumürítés, azonban csökken a magnézium felszívódása. A magnéziumhiány a központi idegrendszerben a dopaminszint csökkenéséhez vezet.

A dopamin mint neurotranszmitter az eufória és a jó közérzet érzetét közvetíti. A csokoládé ebben az esetben - mint gazdag magnéziumforrás - a magnéziumegyensúlyt állítja helyre.

Még egy érdekesség a hölgyek örömére: A kutatók úgy vélik, a nők azért szeretik jobban a csokoládét, mert a férfiaknál eleve kevesebb mennyiségű szerotonint termelnek, és az ebből eredő gyakoribb kedélyingadozásból ered a csokoládé iránti vágy. A szerotonint boldogsághormonnak is szokás nevezni, mivel ha megfelelő mennyiségben képződik a szervezetben, kellemes hangulatot okoz és az egyén kipihentnek, kiegyensúlyozottnak érzi magát. Ha a szerotonin szint lecsökken, akkor a hangulat is romlani kezd.

Boldogsághormonnak nevezik az endorfinokat is, amelyek az opioid (ópiumhoz hasonló hatású) peptidek egyik fő csoportját alkotják. Az endorfinok tehát fehérjemolekulák, az agyban termelődő neurotranszmitterek, amelyek csökkenti a fájdalomérzetet a testben, és akár euforikus élményt is képesek kiváltani, emellett a szerelem kábulatában, mámorában is fontos szerepük van. Csokievéskor az agyban egy belső opioid peptid, az ún. béta-endorfin szabadul fel.

Mi ebből a tanulság?

boldogsághormonA csokiban nincsen boldogsághormon, elfogyasztásával az agyban olyan, a hangulat befolyásolásában szerepet játszó anyagok mennyisége növekszik meg (fenil-etilamin, szerototonin, magnézium-dopamin), illetve olyan anyagokat tartalmaz (magnézium, kannabinoid zsírsavak, koffein, teobromin), amelyek hatására közvetve javul a közérzet. Azonban jelentősebb és tartósabb hatás kifejtéséhez olyan nagy mennyiségű csokoládét kellene elfogyasztanunk, amely veszélyeztethetné féltve őrzött alakunkat és a mérleg által mutatott kilókat, amely miatt a gyorsan szerzett boldogságunk is oda veszne. Ördögi kör.

Ha szeretnénk boldogok lenni akkor is, amikor a tükörbe nézünk, a csoki mellett egyéb módokon is növelhetjük jókedvünket:

  • Igyunk kellemes aromájú, például citromfűből készült teát.
  • Együnk folsavban gazdag, zöld levelű zöldségeket: brokkolit, karfiolt, parajt, spárgát, lencsét.
  • Ha megkordul a gyomrunk, de nincs időnk terített asztal mellé ülni vagy éppen csak "az úgy ennék egy kis csokit" hangulat tört ránk, csillapítsuk banánnal éhségünket.
  • Előzzük meg az édességevés okozta bűntudatot és mozogjunk rendszeresen! Már napi fél óra izzasztó sport is javítja a hangulatot, az önbizalmat, segít kordában tartani a testsúlyunkat. Ne feledjük: az ideális testsúly elérésének legjobb módja, ha az elfogyasztott és elégetett energiát egyensúlyban tartjuk.

Schmidt Judit
2009-02-18 Édes Tények.hu  


ajándéktárgy, cukrászat, édesség, reklám, reklámeszköz, reklámtárgy, ajándék, ajándékáru, ajándékcikk, ajándékcsomag, ajándékcsomagolás, ajándékkosár, ajándékötlet, ajándékszolgálat, ajándéktárgy kivitelezés, ajándéktárgy tervezés, anyáknapi ajándék, aszalt gyümölcs, bejgli, bonbon, cégajándék, cégemblémás ajándék, céges ajándék, céges édesség, cukorka, csokoládé, csomagolás, desszert, díszcsomagolás, egyedi ajándék, egyedi reklámtárgy, exkluzív ajándék, édesség csomagolás, étcsokoládé, filteres tea, fűszer, gyümölcstea, karácsonyi ajándék, kávé, konyakmeggy, köszönőajándék, kreatív ajándék, kuglóf, marcipán, marcipándesszert, minicsokoládé, névnapi ajándék, promóciós ajándék, rágógumi, reklámajándék, reklámajándék-tervezés, reklámajándéktárgy, reklámajándéktárgy készítés, reklámcukor, reklámcukorka, reklámcsoki, reklámcsokoládé, reklámcsomagolás, reklámédesség, reprezentatív ajándék, szaloncukor, szóróajándék, tea, tejcsokoládé, valentínnapi ajándék, VIP ajándék